Afdelingsbestyrelsens blog

Blogindlæg 12. oktober 2025
Jeg møder rigtigt mange, som spørger til kældrene og det er ikke så underligt, da arbejdet lader til at stå meget stille. Lidt sker der dog og vores vaskerier er ganske langsomt ved at åbne op igen. Vi har ti vaskerier - med åbningen af vaskeriet i Vingegavl, er vi nu oppe på seks åbne vaskerier. Forhåbentlig åbner de sidste fire vaskerier snart, så i det mindste dén del vender tilbage til normalen.
Lige nu står vi så overfor udfordringen, at 1. november er lige om hjørnet og de nye regler vedr. vinterdæk træder i kraft. En del har deres vinterdæk i kælderen - og hvad gør man så? Bekymringen er reel, særligt når man hører om de meget lange ventetider på udlevering af ting fra kældrene. Derudover opbevarer nogle deres vintertøj i kælderen og nu, hvor det bliver koldere og koldere, vil folk gerne have tøjet op, så man ikke går og fryser. Hvad skal der ske ift. til dét?
D. 23. oktober har afdelingsbestyrelsen møde med fsb om arbejdet med asbesten. Her får vi forhåbentlig nogle gode nyheder, så vi kan undgå alle bekymringerne. På mange måder er vores kælderrum og de ting, vi opbevarer dernede jo en del af vores hverdag, fordi vores boliger ofte ikke kan rumme alt dét en familie har brug for.
Vinterdæk og vintertøj er noget af dét, vi vil tage med på mødet.
D. 17. september holdt afdelingsbestyrelsen det første møde med fsb om arbejdet med asbest. I afd. 1-43 var vi mildest talt meget vrede over afspærringen af kældrene, måden det var sket på og oplysningen om, at man skulle ind i vores kælderrum.
Jeg sendte en del mails til fsb vedr. arbejdet med asbest og i en af mine mails spurgte jeg ind til lovligheden af det, fsb gjorde og gør. Under min tekst her sætter jeg de svar, jeg fik vedr. loven, ind, så alle kan læse dem. Jeg bider dog mærke i, at selv om man kan finde lovstof, der dækker afspærring mv. så ser jeg intet, der fortæller, at de lovligt må/kan røre og/eller fjerne vores ting.
I afdelingsbestyrelsen holder vi stadig på, at ingen skal røre ved vores ting og da vi højst sandsynligt ikke for dækket evt. tab ifm. arbejdet via vores forsikringer, er det vigtigt for afdelingsbestyrelsen at passe på beboernes rettigheder. fsb inviterede os til møde, og vi følte os en del mere trygge ved arbejdet i kældrene efter mødet.
Hvad der blev talt om og aftalt på mødet, kan man læse her:
Notat af møde mellem fsb administration og afdelingsbestyrelsen i Tingbjerg afd. 1-43
Positivt er det, at alting bliver et samarbejde og at der ikke må ske noget ift. vores kælderrum uden aftale. Og positivt er det, at tingene gøres lidt anderledes end i afd. 1-50. Hos os har vi ikke samme omfangsrige udfordring som i afd. 1-50, da vi jo har fået saneret en del af vores rør + vaskerierne under renoveringen i 2016-2018.
Vi håber på at få en klarere plan for arbejdet og ikke mindst en tidsramme på mødet med fsb d. 23. oktober. Lige nu ved vi ikke, hvad de laver eller hvor længe, der går, inden kældrene åbnes igen.
Anja :-)
Fra fsb vedr. lovhjemmel
I forhold til nedlukning af kældrene er beslutningen om nedlukningen truffet efter rådgivning fra sagkyndige miljø- og arbejdsmiljørådgivere. Som udlejer er vi efter almenlejelovens § 24 forpligtet til at holde ejendommen i forsvarlig stand, og efter asbestbekendtgørelsens § 13 skal adgang straks standses, når der er risiko for asbestpåvirkning. Kun personer, der udfører asbestarbejde må have adgang. Dette forbud gælder også beboere.
Afspærringen er imidlertid både hjemlet og nødvendig for at varetage beboernes sundhed og sikkerhed.
Almenlejelovens § 14
”Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse, jf. § 25. ……..”
Bekendtgørelse om asbest i arbejdsmiljøet § 13:
§ 13. Områder med asbestarbejde skal være tydeligt afgrænset. Kun personer, der udfører asbestarbejde eller nødvendigt arbejde i forbindelse hermed, må have adgang til disse områder.
Stk. 2. Under asbestarbejde skal der være opsat advarselsskilt med underteksten »PAS PÅ! ASBESTARBEJDE. Ingen adgang for uvedkommende«.
Stk. 3. Ved nedrivning, hvor der forekommer asbeststøv i væsentligt omfang, skal det pågældende arbejdsområde afskærmes fra omgivelserne ved hjælp af et støvtæt telt eller lignende. Adgang til det afskærmede område skal ske gennem en luftsluse. Det afskærmede område skal have et undertryk, så spredning af støv til andre områder hindres, og den udsugede luft skal renses effektivt og føres til det fri.

Blogindlæg d. 8. juli 2025
Nogle gange er det sjovere end andre at sidde i afdelingsbestyrelsen. Det har helt klart lettet på arbejdsbyrden, at afdelingsbestyrelsen er blevet delt i to, så vi kun har afd. 1-43 at tage os af. Ikke at det betyder, at der ikke er noget at lave - langt fra! Der er bare blevet mindre at lave, og hos os har vi ikke (endnu) de helt kæmpe store projekter at arbejde med.
Når det så er sagt, så håber vi meget på, at beboerne vil bakke op om de mange idéer afd.bestyrelsen har. Først starter vi med nye hoveddøre ind til boligerne.
Det er et emne, der har svævet i luften i mange år, lige siden vi godkendte forslag om nye hoveddøre for … 15 år?… siden. Det er så længe siden, at jeg dårligt kan huske det. Dengang besluttede vi godt nok, at vi ville have sikkerhedsdøre, men da indbrud o.a. er i bund, er behovet for sikkerhedsdøre ikke længere til stede. Vi får derfor “almindelige” døre (der selvfølgelig lever op til brandkravene) - og med dørene følger også nye karme og indfatninger.
Det glæder jeg mig meget til, da vores hoveddøre er ret så misserable :-)
Lige nu arbejdes der inde i fsb på at få projektet i luften. Afdelingsbestyrelsens håb er, at det hele løber af stablen i 2026.
Vi krydser fingre!
Anja :-)
Blogindlæg d. 2. marts 2023
Jeg glæder mig super meget til denne, vores helt egen fine hjemmeside går i luften. Vi har arbejdet hårdt med den og heldigvis har vi haft super dygtige Leonora fra Do Marketing (domarketing.dk) til at udvikle siden for os. Det har været et super effektivt og flot stykke arbejde, hun har udført for os! Vores flittige sekretær Anne sidder og er i fuld færd med at samle alle referater, så de kan blive uploadede, inden siden går i luften d. 13. marts.
Der er sommerfugle i maven! Jeg håber, alle beboerne vil tage godt imod siden og gøre brug af den. Den skulle jo meget gerne blive et redskab alle kan bruge, om de vil engagere sig i beboerdemokratiet, har brug for hjælp og informationer, eller skal bruge nyttige oplysninger fra ejendomskontoret.
God fornøjelse alle sammen :-)
- Anja
Velkommen til afdelingsbestyrelsens blog!
Her vil de af afdelingsbestyrelsens medlemmer, der har tid og noget på hjerte, skrive med jævne mellemrum. Det vil altså ikke være en dagbog, men derimod et ekstra redskab til at fortælle lidt om, hvad der rør sig i bestyrelsen og i afdelingerne. Under hvert indlæg finder I forfatterens navn, så man hele tiden kan følge med i hvem, der har skrevet.
Det er vigtigt her at have med, at alle skriv her i bloggen er udtryk for forfatterens egne holdninger og meninger.